HTJ 2 tulee, mitä se tarkoittaa?
Taloyhtiöiden hallinnollisia tietoja aletaan siirtämään Huoneistotietojärjestelmään vuoden 2025 aikana. Käytännössä siirron hoitaa taloyhtiön oma isännöitsijä.
Taloyhtiöiden hallinnollisten tietojen siirto huoneistotietojärjestelmään alkaa kesäkuussa 2025, ja siirrettäviin tietoihin kuuluvat muun muassa kunnossapito- ja muutostyötiedot, kunnossapitotarveselvitykset, osakkaiden muutostyötiedot sekä taloyhtiölaina- ja vastiketiedot. Tavoitteena on helpottaa tietojen hyödyntämistä esimerkiksi asuntokaupassa, luotonannossa ja taloyhtiöiden hallinnossa.
Mitä tietoja ilmoitetaan ja milloin?
Tietojen ilmoittaminen etenee kahdessa vaiheessa:
- Perustamisvaiheessa aloitetaan kunnossapito- ja muutostyötietojen ilmoittaminen, jonka jälkeen alkaa
- ylläpitovaihe, jossa tietoja päivitetään säännöllisesti vähintään kerran vuodessa yhtiökokouksen jälkeen tai tietopyynnön yhteydessä.
Keskeiset ilmoitettavat tiedot:
- Kunnossapito- ja muutostyötiedot:
- Vanhoista hankkeista ilmoitetaan minimissään taloyhtiön Y-tunnus, hankkeen nimi, toimenpidelaji ja toteutusvuosi.
- Uusista hankkeista ilmoitetaan lisäksi esimerkiksi hankkeen ilmoittaja, elinkaaren vaihe ja toteutusvastuu.
- Kunnossapitotarveselvitys:
- Ilmoitetaan arvio seuraavien viiden vuoden korjaustarpeista sisältäen hankkeiden nimet, toimenpidelajit ja toteutusvuodet.
- Osakkaiden kunnossapito- ja muutostyöilmoitukset:
- Ilmoitusvelvollisuus alkaa vuonna 2026, ja tiedoissa tulee näkyä muun muassa hankkeen nimi, toimenpidetyyppi, toteutusvastuu ja mahdollinen taloyhtiön valvonta.
- Taloudelliset tiedot:
- Pankit ilmoittavat taloyhtiölainat järjestelmään syksyllä 2025, minkä jälkeen isännöinti päivittää tiedot esimerkiksi lainan jakautumisesta osakeryhmille ja vastikkeiden määrästä.
Poikkeukset:
Pienet, enintään viiden huoneiston yhtiöt ilman huoneistokohtaista lainaa voivat vapaaehtoisesti ilmoittaa tietoja vuoden 2026 alusta alkaen. Jos huoneistot eivät ole normaalin vaihdannan piirissä, ilmoitusvelvollisuutta ei ole, ellei osakas, kiinteistönvälittäjä tai pantinhaltija pyydä tietoja.
Vaikutukset isännöintiin:
Tietojen ilmoittaminen on pääasiassa isännöinnin vastuulla. Muutokset saattavat edellyttää isännöintisopimuksen päivitystä. Taloyhtiöiden hallituksen kanssa kannattaa sopia toimintatavoista kirjallisesti.
Lähde: Isännöintiliitto