Isännöitsijä on yhtä vahva kuin verkostonsa heikoin lenkki
Isännöitsijän työssä on yllättävän vähän sellaisia työtehtäviä, jotka eivät ole riippuvaisia jonkun muun työpanoksesta.
Isännöitsijä tarvitsee aina jonkun muun apua; huoltoyhtiötä vaihtamaan vuotava hana, kirjanpitäjää huolehtimaan kirjanpidosta tai vakuutusmeklarin käsittelemään vahinkoja.
Isännöitsijä tarvitseekin vahvan verkoston, koska hyväkään isännöitsijä ei onnistu työssään, jos työn suorittamiseen tarvittavat osapuolet eivät hoida sovittuja asioita.
Mietitäänpä kuvitteellinen tilanne huonon verkoston seurauksista:
Asukkaalla vuotaa keittiön hana, josta hän ilmoittaa isännöitsijälle. Isännöitsijä tarttuu heti toimeen ja kertoo asukkaalle, että tilaa korjauksen urakoitsijalta. Isännöitsijä soittaa urakoitsijalle, joka lupaa hoitaa asian kuntoon tämän päivän aikana. Isännöitsijä ilmoittaa tyytyväisenä asukkaalle, että korjaus hoidetaan tänään. Asukas on kiitollinen, että asia on hoidossa.
Seuraavana päivänä isännöitsijän puhelin soi. Puhelimessa on sama asukas, joka ilmoitti eilen vuotavasta hanasta. Kiitollisuus on vaihtunut kiukkuun, koska korjaaja ei ole ottanut yhteyttä ja hana vuotaa edelleen. Tässä kohtaa isännöitsijän on turha selitellä, että kyllä se urakoitsija lupasi asian hoitaa. Isännöitsijän on vain pahoiteltava asiaa ja luvattava jälleen kerran hoitaa asia.
Asukkaalla on nyt isännöitsijästä laiska ja saamaton kuva, vaikka isännöitsijä on hoitanut oman osuutensa mallikkaasti. Toki isännöitsijän pitää seurata, että työ tulee hoidettua, mutta missä menee kohtuuden raja toisen työn valvomiseen, jos asia on luvattu hoitaa?
Isännöitsijä voi menettää nopeasti uskottavuutensa myös itsestään riippumatta. Isännöitsijällä pitääkin olla kokemusta luotettavista yhteistyökumppaneista, jotta tällaiset tilanteet voidaan välttää.
Joku saattaa myös ihmetellä, että miksi isännöitsijä tilaa aina samalta urakoitsijalta töitä. Onko tässä nyt jokin hämärä sopimus taustalla? Taustalla on luottamus, minkä takia isännöitsijä usein suosii sellaisia urakoitsijoita, jotka pitävät lupauksensa. Tämä on myös taloyhtiön edun mukaista, että isännöitsijä pystyy arvioimaan, keneltä mikäkin työ kannattaa tilata.
Loppuyhteenvetona isännöitsijää voisikin verrata kapellimestariin. Jos orkesteri on huono, niin se on ihan sama, miten taidokkaasti tahtipuikkoa heiluttaa – lopputulos kuulostaa silti hirveältä. Hyvän orkesterin kanssa myös kapellimestari loistaa, kun hän voi luottaa jokaisen soittavan instrumenttiaan oikeassa kohtaa. Ammattitaitoisella kokonaisuudella saavutetaan se tärkein tavoite, eli tyytyväinen yleisö, joka kokee saaneensa rahoilleen vastinetta.
Tutustu tarkemmin meidän palveluihimme tästä.